روش جراحی لاپاراسکوپی در درمان چاقی مفرط

جراحی لاپاروسکوپی چاقی مفرط در شرایط خاص و برای افراد خاصی انجام می شود. مخصوص افرادی است که چاقی مفرط دارند، این چاقی برخی اوقات به "چاقی مرضی" معروف است. جراحی لاپاروسکوپی چاقی مفرط مختص افرادی است که برای کاهش وزن با دارو و رژیم به نتیجه نمی رسند.  افرادی که چاق می‌شوند ممکن است به عوارضی نظیر فشارخون بالا و افزایش چربی خون، دیابت یا افزایش قندخون، بالا رفتن اسید اوریک، آرتروزو تخریب مفاصل، تنگی نفس در زمان فعالیتهای عادی و... مبتلا شوند.

چاقی مفرط چیست؟

افرادی که چاق مفرط هستند باید دارای شاخصی باشند که نسبت وزن به مجذور قد آنهاست و به آن "BMI" یعنی شاخص توده‌ بدن گفته می‌شود. عددی که حاصل می‌شود اگر بین 20 تا 25 باشد نرمال است. اگر بین 25 تا 30 باشد یعنی فرد اضافه وزن دارد، بین 30 تا 35، چاق محسوب می‌شود و بالای 35 چاق مرضی به حساب می‌آید. اگر این عدد بالای 40 باشد، چاق مرضی است که باید برای درمان حتما عمل شود و با رژیم و دارو و... ، چاقی فرد بهبود نمی یابد. BMI کسی که بالای 50 باشد از چاقی سوپر و خیلی شدید رنج می برد و معنای آن این است که این فرد حتما باید عمل شود.

چاقی مفرط

دلایل چاقی مفرط چیست؟

دلایلی که به چاقی مفرط مربوط است به سختی قابل تشخیص است و احتمال آن می رود که عوامل زیادی در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند. نقطه ی تنظیم ذخیره ی انرژی در یک فرد چاق، بسیار بالاست. تغییراتی که در این نقطه ی تنظیم به وجود آمده است ممکن است ناشی از مصرف بیش از حد کالری، سوخت و ساز کم با مصرف انرژی کم و یا هر دو مورد باشد. طبق تحقیقات علمی چاقی مفرط ممکن است زمینه ی ارثی نیز داشته باشد. علت چاقی مفرط به احتمال زیاد ترکیبی از عوامل ژنتیکی، روانی، محیطی، اجتماعی و اثرات فرهنگی است که متقابلا ناشی اختلالات پیچیده ای در تنظیم اشتها و سوخت و ساز انرژی است. این طور که به نظر می رسد چاقی مفرط فقط به خاطر عدم کنترل شخصی بیمار ایجاد نمی شود و معمولا عوامل دیگری نیز در بروز آن دخالت دارند.

چاقی شدید به احتمال زیاد به علت ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی، روحی-اجتماعی، محیطی و فرهنگی است که در نتیجه اختلال پیچیده هر دو تنظیم اشتها و متابولیسم انرژی به وجود می آید. به نظر می رسد چاقی شدید یک بیماری ساده نیست که توسط بیمار کنترل شود.
روش های درمانی متعددی برای این مشکل پیشگیری شده است، از جمله رژیم های کم کالری، دارو، اصلاح رفتاری و ورزش درمانی. با این حال، تنها درمان موثر اثبات شده در مدیریت بلند مدت چاقی مفرط مداخله جراحی است.

انواع جراحی لاغری

تعدادی از عملیات از دست دادن وزن در طول 40-50 سال گذشته طراحی شده است. عملیات شناخته شده توسط اکثر جراحان عبارتند از: بای پس معده Roux-en-Y، باندینگ معده (قابل تنظیم یا غیر قابل تنظیم)، آستین گاسترکتومی، روش های غربالگری (انحراف بایلیوپراکشن، سوپاپ دوازدهه) و گاستروپلاستی عمودی باند. بیمار باید اهمیت کامل روش جراحی پیشنهاد شده را شامل موارد احتمالی خطرات و عوارض درک کند.

مزایای جراحی لاپاروسکوپی چاقی مفرط

این جراحی بدون نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان است.
کاهش عوارض جانبی. 
کاهش قابل توجه درد بعد از عمل.
با دارا بودن دوره نقاهت کوتاه مدت فرد می تواند سریعا به زندگی عادی خود بازگردد.

نحوه انجام جراحی لاپاروسکوپی چاقی مفرط

لاپاروسکوپی شامل استفاده از تلسکوپ مخصوص (لاپاروسکوپ)برای مشاهده معده است که معمولا ایجاد برش های کوچکتر شکم را امکان پذیر می سازد در جراحی لاپاروسکوپی از گاز دی اکسید کربن برای انبساط شکم استفاده شده و سپس جراحی انجام می شود. این گاز پس از اتمام کار از شکم خارج خواهد شد. در جراحی لاپاراسکوپی، جراح برش های کوچکی به اندازه ۱.۲ تا ۱.۴ اینچ (تقریبا ۳ تا ۳.۵ سانتی متر) روی شکم ایجاد می کند  برای انجام  این جراحی معمولا ۴-۶ برش ایجاد می شود و تروکار ها در محل برش قرار داده می شوند تا جراح بتواند از طریق آن ها با استفاده از ابزارهای خاصی جراحی را انجام دهد و از طریق آن به داخل شکم دسترسی پیدا کند. . بعد از آن لاپاراسکوپ که دارای دوربین است به کانول وارد شده و پزشک می تواند تمام تصاویر مربوطه را بر روی مانیتور مشاهده کند تا جراحی دید بهتری از وضعیت داخلی بدن داشته باشد. این دوربین کوچک از معده و سایر ارگان های بدن فیلم برداری می کند و تصویر آن بر روی مانیتور هایی نمایش داده می شود. این فلوشیپ جراحی چاقی، جراحی های چاقی را شامل روشهایی نظیر حلقه گذاری معده، جراحی اسلیو به معنای آستینی کردن یا لوله‌ای کردن معده، جراحی بای پس معده و نهایتا تلفیق جراحی اسلیو و سوئیج اثنی عشر عنوان کرد.

نتایج قابل انتظار بعد از جراحی لاپاراسکوپی چاقی مفرط

کاهش وزن بیمار چاق پس از مدتی که پزشک تعیین می کند مهم ترین نتیجه ای است که می توان از این جراحی انتظار داشت. بیشتر افرادی که لاپاراسکوپی انجام داده اند اعلام رضایت خود را از جراحی عنوان کرده اند یعنی حداقل بعد از یک سال ۵۰% از اضافه وزن خود را از دست داده اند. به طور کلی تمامی شیوه های مد نظر برای لاغر شدن توسط جراحی لاپاروسکوپی نتایج خوبی را به همراه دارند.  روش بندینگ و همچنین روش گاسترو پلاستی حلقه ای عمودی بعد از گذشت 12 ماه حدود 50 درصد و روش بای پس حدود 70 درصد موجب کاهش وزن می شوند. 

در چه صورت امکان درمان چاقی به روش لاپاراسکوپی امکانپذیر نیست؟

در تعداد کمی از بیماران روش لاپاروسکوپی انجام نمی شود. عواملي كه ممكن است احتمال انتخاب يا تبديل شدن به روش «باز» را افزايش دهند، ممكن است سابقه جراحي از قبل شكم را داشته باشد كه سبب ضخيم شدن مخاط زخم، ناتواني در تصحيح اندام يا مشكلات خونريزي در طول عمل مي شود. تصمیم برای انجام پروسه باز، یک تصمیم داوری است که توسط جراح شما تعیین می شود.  وقتی جراح احساس می کند که روش لاپاروسکوپی را به روش باز کردن تبدیل می کند، این یک عارضه نیست، بلکه بر اساس ایمنی بیمار است.

چه زمانی باید با دکتر خود تماس بگیرید؟

• تب مداوم بالای39 درجه 
• تورم ماهیچه ساق پا یا دردناک بودن پا
• خونریزی
• تهوع یا استفراغ مکرر
• لرز شدید
• سرفه 
• تنگی نفس 
• دشواری در بلع که در عرض چند هفته رفع نشود
• ترشحات از برش ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع